STR. GŁÓWNA
  
          AKTUALNOŚCI
  
          O NAS
  
          STATUT
  
          DOKUMENTY
  
          KONTAKT
  
          CZŁONKOWIE
  
          GALERIA
  
          LINKI





DOKUMENTY



         >> ORGANIZACJA PRACY I STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§1

Praca wychowawcza metodą harcerską Boguszowickiego Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „ Ślady” realizowana jest w ramach Szczepu Boguszowice skupiającego następujące jednostki organizacyjne:
1. Gromady zuchowe
2. Drużyny harcerskie
3. Drużyny wędrownicze
4. Kręgi starszyzny

§2

Wewnątrz szczepu praca wychowawcza odbywa się w trzech gałęziach wiekowych i metodycznych:
1. Zuchów, wiek od 6 do 9 lat;
2. Harcerek i harcerzy, wiek od 10 do 16 lat;
3. Wędrowniczek i wędrowników, wiek powyżej 16 lat;

§3

1. Szczep składa się z gromady zuchów, drużyny harcerzy / harcerek oraz drużyny wędrowników (w liczbie co najmniej 3). Na czele szczepu stoi szczepowy / szczepowa wspierany przez instruktorów szczepu.
2. Zuch – dziecko, które w ramach swoich możliwości świadomie i dobrowolnie przyjęło jako swoje wartości i ideały harcerskie zawarte w Obietnicy i Prawie Zuchowym i kieruje się nimi w codziennym życiu. Uczestnik gałęzi metodycznej skupiających dzieci w wieku od 6 do 9 lat. Bycie zuchem nie jest uzależnione od przynależności organizacyjnej.
3. Gromada zuchowa jest jednostką zuchów, liczy co najmniej 12 osób (bez instruktorów). Składa się z 2 do 6 szóstek, na których czele stoją szóstkowi. Gromadą kieruje drużynowy/drużynowa, wspierany przez przybocznych.
4. Harcerz/ka – młody człowiek, który świadomie i dobrowolnie przyjął jako swoje wartości i ideały harcerskie zawarte w Przyrzeczeniu i Prawie harcerskim i kieruje się nimi w codziennym życiu. Uczestnik gałęzi metodycznej skupiających dzieci i młodzież w wieku od 10 do 16 lat. Bycie harcerzem nie jest uzależnione od przynależności organizacyjnej.
5. Drużyna harcerska jest jednostką harcerzy / harcerek, liczy co najmniej 15 osób (bez instruktorów). Składa się z 2 do 6 zastępów, do których należy od 5 do 9 harcerzy / harcerek, na których czele stoją zastępowi / zastępowe. Drużyną kieruje drużynowy / drużynowa, wspierany przez przybocznych.
6. Wędrownik/a - młody człowiek, który świadomie i dobrowolnie przyjął jako swoje wartości i ideały harcerskie zawarte w Przyrzeczeniu i Prawie Harcerskim i kieruje się nimi w codziennym życiu. Odnowił swoje postanowienie bycia harcerzem zdobywając naramiennik. wędrowniczy. Uczestnik gałęzi metodycznej skupiających młodzież w wieku od 16 lat. Bycie wędrownikiem nie jest uzależnione od przynależności organizacyjnej.
7. Drużyna wędrownicza jest jednostką wędrowniczek /wędrowników, liczy co najmniej 10 osób (bez instruktorów). Drużyna pracuje w oparciu o zastępy lub patrole zadaniowe. Drużyną kieruje drużynowy / drużynowa, wspierany przez przybocznych.
8. Krąg starszyzny jest jednostką instruktorek i instruktorów nie pełniących funkcji instruktorskich oraz pełnoletnich harcerek, harcerzy, wędrowniczek i wędrowników, liczy co najmniej 10 osób. Kręgiem kieruje przewodnik/przewodniczka kręgu.
9. Szczep oraz działające w nim szczepu jednostki organizacyjne pracują systematycznie wg ułożonego przez siebie planu, zgodnie z zasadami Statutu stowarzyszenia i metodyki harcerskiej (zuchowej) oraz własnymi konstytucjami.
10. Powołanie lub rozwiązanie jednostki organizacyjnej oraz mianowanie lub odwołanie drużynowego lub przewodnika następuje decyzją szczepowego. Szczepowy może rozwiązać jednostkę organizacyjną szczepu, jeśli nie spełnia ona warunku potrzebnego do jej powołania (ust.3,5,7 §3) lub jeśli nie spełnia warunków systematycznej pracy (ust.9 §3) 11. Powołanie lub rozwiązanie szczepu oraz mianowanie lub odwołanie szczepowego następuje decyzją uchwały zarządu stowarzyszenia.
§4

Do zadań szczepu należy:
1. prowadzenie pracy wychowawczej w sposób zróżnicowany, w pionie wiekowym harcerek i harcerzy, w odrębnych jednostkach dla chłopców i dla dziewcząt, szanując ich zróżnicowane potrzeby i możliwości psychofizyczne;
2. bliska współpraca z rodzicami dzieci i młodzieży, uczestniczących w pracy wychowawczej Stowarzyszenia;
3. organizowanie i koordynacja pola stałej służby na rzecz środowiska;
4. koordynacja zajęć harcerskich poszczególnych jednostek organizacyjnych w ciągu roku;
5. organizowanie zimowisk, obozów i wędrówek letnich;
6. utrzymywanie przyjaznych kontaktów z Radą Dzielnicy, Parafią, placówkami oświatowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Boguszowic;
7. aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym dzielnicy;
8. organizowanie akcji zarobkowych przez jednostki organizacyjne na potrzeby działalności statutowej;
9. organizacja szkoleń i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej;
10. organizowanie zaopatrzenia uczestników i członków Stowarzyszenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i inny ekwipunek harcerski;
11. dbanie o poznanie i praktykowanie swojej wiary dzieci i młodzieży, uczestniczących w pracy wychowawczej Stowarzyszenia;




copyright by Adela 2011